TE vorm om zinnen te verbinden met 'en'

De te vorm word gebruikt om zinnen met elkaar te verbinden en doet dienst als het woord "en"
 

Werkwoorden


Het word gebruikt voor een opeenvolging van gebeurtenissen of acties uit te drukken. Hierdoor vervult het de functie van het woord "en" om zinnen met elkaar te verbinden. Deze te vorm kan zowel voor de toekomst, heden als verleden gebruikt worden. De tijd van de zin word bepaald door het laatste werkwoord.
 
  • Uchi ni kaette, terebi o mimashita. – Ik ging naar huis en keek ik tv.

  • Maiasa, kao o aratte, ha o migakimasu. – Elke ochtend was ik mijn gezicht en poets ik mijn tanden.

  • Kissaten ni itte, koohii o nomimashou. Laten we naar het koffieshop gaan en een koffie drinken.
 

Bijvoeglijke naamwoorden en naamwoorden

 
1) i-bijvoeglijke naamwoorden
  • Nihon wa, natsu wa atsukute, fuyu samui desu. – In de zomer is het warm en in de winter is het koud in Japan.
 
  • Watashi no ie wa atarashikute, hiroi desu. – Mijn huis is nieuw en ruim.


2) na-bijvoeglijke naamwoord en naamwoorden + desu
  • Nihon no shinkansen wa kirei de, benri desu. De Japanse hogesnelheidstreinen zijn proper en gemakkelijk.
 
  • Watashi no sensei wa nihonjin de, yonjuusai desu. – Mijn leraar is een Japanner en is 40 jaar.
 
Toelichting
 
1) In de voorbeelden verbinden we telkens maar twee zinnen, het is mogelijk om meer dan twee werkwoorden met elkaar te verbinden. Bij de anderen kan het ook al komt dit niet vaak voor.
 
2) Het partikel to kan niet gebruikt worden om werkwoorden, i-bijvoeglijke naamwoorden of het koppelwerkwoord te verbinden, enkel om naamwoorden en naamwoord gezegden met elkaar te verbinden.
 
  • Haitaka san wa kuruma to jitensha ga motte imasu. – Haitaka heeft een auto en een fiets.
 
3) Je kan bij de bijvoeglijke naamwoorden geen tegenstrijdige eigenschappen met elkaar verbinden. Ook al is het niet direct het tegenovergestelde van elkaar, je kan geen positieve en negatieve eigenschap op deze manier met elkaar verbinden. Dus de trein kan niet proper en oud zijn.
 
4) TE kara heeft ook een gelijkaardige betekenis van opeenvolgende acties en betekent “daarna.”