TE hoshii

Wanneer je wilt dat iemand iets doet kan je dit uitdrukken met de te vorm van een werkwoord en het bijvoeglijk naamwoord hoshii.

Structuur: persoon die wilt wa/ga andere persoon ni .....-te hoshii

  • Watashi wa Tanaka san ni bengoshi ni natte hoshii n desu. – Ik wil dat Tanaka een advocaat word.

  • Kodomo ni wa heya o souji shite hoshikatta desu. – Ik wou dat mijn kinderen hun kamer kuiste.

Wanneer je niet wilt dat iemand iets doet kan je de negatieve vorm van hoshii gebruiken of de negatieve vorm van het werkwoord.

  • Watashi wa Tanaka san ni uchi ni itte hoshikunai desu. – Ik wil niet dat Tanaka naar huis gaat.

  • Tom san ni eigo de hanasanaide hoshii desu. – Ik wil niet dat Tom Engels praat.


Toelichting

1) We kunnen op drie manieren uitdrukken wat we willen. Vergelijk met:

Tai – Ik wil doen
  • Watashi wa nihon ni ikitai desu. – Ik wil naar Japan gaan.

Hoshii – Ik wil iets
  • Watashi wa atarashii kuruma ga hoshii desu. – Ik wil een nieuwe auto.

Al deze gezegden zijn persoonlijke gezegden die gebruikt worden om de wens van de spreker uit te drukken. Wanneer je de wens van iemand anders wilt beschrijven gebruiken we een [aanhaling] of het speciaal achtervoegsel werkwoord [garu].

2) We kunnen ook een gelijkaardige betekenis vormen met “moraitai / itadakitai – de gunst willen ontvangen van” zoals we zien bij geven en ontvangen van een gunst.

  • Watashi wa Tanaka san ni kite moraitai desu. – Ik wil dat Tanaka komt. (Ik wil de gunst ontvangen van Tanaka's komen)