Bedoeling om: pre-masu vorm + ni iku

Als een persoon zich verplaatst van één plaats naar een andere plaats om er iets te doen gebruiken we de volgende structuur:

Structuur: stam + ni werkwoord van beweging

Een gebruikelijke zin bestaat uit een bestemming gevolgd daar het partikel ni of e en de bedoeling van de beweging gevolgd door het partikel ni met een werkwoord van beweging, zoals iku ~ 行く, kuru ~ 来る en kaeru ~ 帰る of enig ander werkwoord van beweging. De pre-masu vorm gedraagt zich als een naamwoord afgeleid van het werkwoord. Je kan ook naamwoorden zoals kaimono ~ 買い物winkelen, gebruiken als bedoeling.

  • Depaato e kaimono ni ikimashita. – Ik ging naar het warenhuis om te winkelen.

  • Depaato ni shokuryouhin o kai ni ikimashita. – Ik ging naar het warenhuis om etenswaar te kopen.

  • Tomodachi ga uchi ni asobi ni kimashita. – Een vriend kwam naar me thuis om wat the chillen.

  • Kissaten ni koohii o yomi ni ikimashou. – Laten we naar een taverne gaan om een koffie te drinken.

  • Telebi o mi ni kaerimasu. – Ik ga terug om tv te kijken.

Met suru werkwoorden kan je de stam shi weglaten.

  • Nihon ni nihongo o benkyou (shi) ni ikimasu. – Ik ga naar Japan om Japans te leren.

  • Ginkou e ryougae (shi) ni ikimashita. – Ik ging naar de bank om geld te wisselen.

  • Heya ni souji (shi) ni kaerimashita. – Ik kwam naar mijn kamer om op te kuisen.