TE shimau

De te vorm van een werkwoord met shimau heeft twee betekenissen die op het eerste zicht niet verenigbaar lijken.

In eerste instantie gebruik je het om een voltooide actie te beschrijven. Dit wijst erop dat je een plan, omschreven door het werkwoord, met vastberadenheid uitvoert en dit dus aangeeft dat je iets volledig gedaan hebt of beëindigd is.

  • (1) Eiga o mite shimaimashita. – Ik heb heel de film gezien. / Ik heb gedaan met kijken.

  • (2) Kana wa nishuukan de oboete shimaimashita. – Ik heb alle Kana tekens op twee weken van buiten geleerd. / Ik heb kana op twee weken geleerd.

De tweede betekenis toont een vorm van spijt aan over een gebeurtenis. Het komt neer op een samenloop van omstandigheden, iets gebeurde waar je geen controle over had, iets dat je niet opzettelijk wou doen of dat je niet zag aankomen. We gebruiken -te shimau in de positieve zin dus we kunnen geen spijt hebben omdat iets niet gebeurt of gebeurde.

  • Kono ラジオ kowarete shimatta wa. – Deze radio ging stuk. (en ik heb er spijt van)

  • (3) Okashi wa tabete shimaimashita. – Ik at alle snoepjes. (en ik had het niet moeten doen)

Doordat de -te shimau structuur zowel voltooiing als spijt uitdrukt ontstaat er dubbelzinnigheid. Hoe je het moet interpreteren hangt af van hoe de spreker zich uit. Vaak worden de twee betekenissen gecombineerd.

(1) Je kan een voltooide actie bedoelen maar ook spijt omdat je deze film gezien hebt. In een context dat dit een slechte film was en desondanks heb je hem uitgekeken.

(2) Stel dat iemand er normaal één week over doet en jij twee weken kan het betekenen dat je er spijt over hebt dat het zo lang duurde.

(3) Hier kan je spijt hebben omdat je weet dat je geen snoepjes mag eten wegens een kilootje teveel.

Ik kan het op dezelfde manier gebruiken wanneer ik in het Nederlands vloekwoorden gebruik. Als ik u morgen vertel dat ik van de trap gevallen ben komt daar meestal een vloekwoord achter. Dit komt ongeveer overeen met het Japans gebruik van -te shimau. Beeld de ma van shimatta weg en je krijgt het idee.

In spraak word -te shimau vaak verkort.


tabete shimaimashitatabechaimashita
tabete shimattatabechatta
yonde shimashitayonjaimashita
yonde shimattayonjatta