TE vorm met werkwoorden van beweging

We gebruiken ook de te vorm van bewegingswerkwoorden als we verwijzen naar de manier waarop we deze beweging, aangegeven door het tweede werkwoord, volbrengen. Dit kan zowel in een enkelvoudige zin als bij zinnen die we verbinden met de te vorm.

  • Aruite kuru n desu ka. – Kom je te voet?
Hoe komen? → te voet

  • Kuruma ni notte ikimashita. – Ik ging met de wagen.
Hoe gingen? → rijden met auto
Het werkwoord “Noru – 乗るgeeft aan aan welk middel van transport je neemt en dat naamwoord word gevolgd door het partikel ni.

  • Basu ni notte, gakkou ni ikimasu. – Ik ga met de bus naar school.
= Ik neem de bus naar school. Aangezien we in het Japans alles letterlijk zeggen zou letterlijk het werkwoord “nemen” zeggen raar overkomen.
Hoe naar school? → rijden met bus

  • Yuuenchi made isoide itta. – Ik haastte me naar het pretpark.
Hoe tot pretpark? → al haastend